Maistraatin kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvontaa varten maistraatteihin on perustettu valtakunnallinen
neuvontapalvelunumero 029 553 6901, josta asiakas saa maksutta opastusta ja riitatilanteessa sovitteluapua.

Neuvojat päivystävät neuvontanumerossa suunniteltujen päivystysvuorojen mukaan.

Asiakkaat voivat soittaa neuvontaan arkisin klo 9.00 – 15.00.

Soittaminen neuvontanumeroon maksaa normaalin paikallisverkko- tai matkapuhelun hinnan.

Puhelinneuvontaa annetaan ruotsiksi numerossa 029 553 6902.

Neuvojan kanssa voi asioida myös sähköisesti neuvonnan verkkosivujen kautta ja neuvojalle voi varata ajan neuvonnan toimipisteessä käyntiä varten.

Raahessa kuluttajaneuvonta toimii Pohjois-Suomen maistraatin Raahen yksikössä Kummatissa (Kruununkirjuri)

Kuluttajaneuvonnan esitteet

suomipdf, 184 kb

ruotsipdf, 204 kb

englantipdf, 195 kb

Neuvoja

• avustaa ja sovittelee kuluttajan ja yrityksen välisessä riitatilanteessa

• ohjaa kuluttajaa oikean tiedon lähteille

• antaa kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille tietoa kuluttajan oikeudellisesta asemasta,

• muun muassa virheen hyvityksestä, sopimuksista ja maksamisesta.

• asuntoasiat: neuvoo asunto- ja kiinteistökaupan ongelmissa sekä huoneenvuokra-asioissa

• avustaa muita kuluttajansuojaviranomaisia

Neuvojat eivät käsittele

• yksityisten henkilöiden välisiä riitatilanteita

• elinkeinonharjoittajien välisiä riitatilanteita

• taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja

• arvopaperi- ja osakekauppoja

• valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita

Jos riita ei ratkea

Jos riidan sovittelu ei onnistu, kuluttajaoikeusneuvoja ohjaa asiakkaan kuluttajariitalautakuntaan, mikäli lautakuntakäsittelyn edellytykset täyttyvät.

Lomakkeet valituksiin:

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/lomakkeet/valituslomakkeet-pdf/