Terveellinen ruokavalio

Oikeanlaisella ruokavaliolla on tärkeä merkitys kuntoilijan hyvinvoinnille. Ravinto auttaa pitämään mielen virkeänä ja antaa elimistölle polttoainetta. Terveellinen ravinto on monipuolista, vähäsuolaista ja vähärasvaista. Monipuolinen ravinto sisältää ruokia kaikista ruoka-aineryhmistä.

Kasviksia, viljatuotteita, lihaa, maitotuotteita ja pehmeää rasvaa lautasmallin mukaisesti eli

  • puolet lautasesta kasviksia
  • neljäsosa pääruokaa (liha, kala tai kana)
  • viimeinen neljännes lisuketta (peruna, riisi tai pasta)
  • lisänä ruokajuoma ja leipä.

Ravinnon laadun lisäksi on merkitystä myös aterioiden säännöllisyydellä. Aterioiden säännöllisyys ei tarkoita, että pitäisi syödä kellon mukaan mutta päiväaikaan aterioiden väli ei saisi venyä yli neljän tunnin. Näin elimistöllä riittää polttoainetta tasaisesti koko päivän eikä uupumuksen tunne valtaa mieltä. Pitkät ateriavälit saavat verensokerin laskemaan, mikä aiheuttaa ärtyneisyyttä ja hermostuneisuutta.