Brändi

Raahen brändin rakennusaineena on käytetty raahelaisten ihmisten kertomuksia, muistoja, kaskuja, historiaa, nykypäivää ja ennen kaikkea ylpeyden aiheita – aidoimpia rakennusaineksia parhaimmillaan. Raahen brändi ei ole pelkkä uusi logo vaan se on tarina.

Raahe on luonnostaan ylpea

Raahen brändi luo mielikuvia, siitä puhutaan selän takana, kahvipöydissä ja kasvokkain. Se on oudosti houkutteleva, aito ja elää syvällä raahelaisten mielissä, sieluissa ja sydämissä. Se arvostaa juuriaan, saavutuksiaan, nykypäivää ja haaveitaan. 

Kaksoismerkityksellinen slogan kertoo rehellisesti ja rohkeasti sen, mitä me raahelaisuudet sielujemme syvimmissä tunnoissa olemme. Slogan ei pyytele anteeksi vaan nojaa voimakkaasti vahvuuksiimme. Pienellä pessimismillä ja konstailemattomalla luonteella varustetut raahelaiset puolustavat omiaan ja tietävät, että täällä on parempi kuin muut luulevat. Meillä on sitkeyttä, lujuutta ja tahdonvoimaa seistä ylpeydenaiheidemme takana. 

Brändi-ilme nojaa nykyaikaisella tavalla Raahen pitkään historiaan

Logo on kunnianosoitus vuonna 1963 hyväksytylle Raahen kaupungin vaakunalle, josta on irroitettu elementtejä sekä logoon että muihin brändi-ilmeen graafisiin elementteihin alkuperäistä Olof Erikssonin piirtämää muotokieltä kunnoittaen. Vaakuna perustuu Raahen kaupungilla 1600-luvulla käytössä olleeseen sinettiin, joka puolestaan nojaa kaupungin perustaja Pietari Brahen omaan vaakunaan.

Vaakunasta irroitetut elementit korostavat merenrantakaupungin tahtotilaa liputtaa omiensa puolesta. Ratsumiehen kypärä, hevosen harja, meri, viiri ja kummeli luovat symbolisen sillan Raahen historiaan, sen meille antamiin juuriin ja siipiin.

Nostokuvat Raahen grafiikka-ilmeestä.

Grafiikoista responsiivinen kokonaisuus

Brändistä on työstetty konsepti, jonka monipuolinen elementtipaletti tarjoaa loputtomasti uusia soveltamisen mahdollisuuksia. Grafiikat ja väripinnat toimivat selkeänä kehyksenä ja alustana visuaalisessa viestinnässä. Brändi-ilme nojaa graafisuuteen, jossa ei tarvitse turhaa kikkailua. Näin brändi-ilme on ajaton ja nykyaikainen kokonaisuus, joka tekee kuitenkin kädenojennuksen menneeseen. 

Kaikki värit juontavat juurensa olemassa olevasta luonnosta ja ympäristöstä. Sävyjä on haettu esimerkiksi keltamultamaalista ja puna-apilasta. Värit ovat voimakkaat ja eloisat, mutta kokonaisuutena rauhalliset ja helposti yhdisteltävissä keskenään. 

Wanha Raahe on yksi Raahen ylpeydenaiheista

Tarinat heräävät eloon

Raahelaisten kertomukset kerättiin talvella 2018 ja niistä jalostettiin sloganin lisäksi lyhyitä tarinanpätkiä. Niitä yhdistelemällä saadaan aikaan värikäs tarinankerronta meistä, tavallisista raahelaisista ja kaupungista, jota kutsumme kodiksemme.

Kokonaisuudessaan Raahen brändi herättää henkiin raahelaisten arvot ja sielunmaiseman. Se täyttää lupauksen, joka olemme kotikaupungillemme antaneet: lupauksen olla siitä ylpeitä.

Raahe on lapset, Raahe on loma. Raahe on työtä ja asennetta omaa. Raahe on merta, Raahe on tilaa. Raahe on teollisuutta ja koulutusta kovaa. Raahe on luonto ja Raahe on aito. Raahe on kauppoja ja palvelemisen taito. Raahe on Wanha ja Raahe on uusi, Raahe on rannassa puhaltava tuuli. Raahe on outo ja aikamoinen pakkaus, Raahe on hulluus ja Raahe on rakkaus.