Joustava perusopetus

Joustava perusopetus

Joustava perusopetus on tarkoitettu niille 7–9-luokkien oppilaille, joilla on alisuoriutumista ja heikko opiskelumotivaatio sekä oppilaille, joiden arvioidaan olevan vaarassa syrjäytyä jatkokoulutuksesta ja työelämästä. Opiskelijavalinnassa valintaperusteena on myös perusopetuksen päättötodistuksen saamisen vaarantuminen, oppilaan sosiaalinen sopeutumattomuus ja oletus siitä, että oppilas käy koulua saatuaan paikan joustavan perusopetuksen JOPO-luokassa.

JOPO-luokissa opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti urakkamuotoisesti oppimissuunnitelmaan kirjatun suunnitelman mukaisesti. Opiskeluun sisältyvät myös työssäoppimisjaksot ja vuosittain tehtävät opinto/ryhmäytymisretket.

Joustava perusopetus järjestetään Raahessa pienryhmämuotoisesti korkeintaan 10 oppilaan ryhmissä. Poikkeustilanteissa ryhmäkoko voidaan väliaikaisesti ylittää. JOPO-opetusta järjestetään koulussa, työpaikoilla ja muissa oppimisympäristöissä moniammatillista yhteistyötä sekä tuki- ja neuvontapalveluita käyttäen. Koulun opiskeluhuolto tukee JOPO-luokan toimintaa. Opettajan lisäksi toimintaan osallistuu nuorten sosiaalisen kasvun tukemiseen, perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä muuhun tuki- ja neuvontatyöhön perehtynyt, opetuksen järjestäjän nimeämä ammattilainen. Raahessa tämä ammattilainen on koulunkäynninohjaaja. Jokaisessa JOPO-luokassa on oma koulunkäynninohjaaja, jonka työtehtäviin kuuluu edellä mainittujen tehtävien lisäksi mm. erilaiset käytännönjärjestelyt retkien suunnittelussa, työssäoppimisjaksojen organisoinnissa sekä kokousten yms. aikataulutuksessa ja oppilaiden avustajana toimiminen. Opetusta voidaan tarvittaessa antaa osittain myös muun opetusryhmän yhteydessä. Tällöin oppilaan tulee olla motivoitunut osallistumaan muun ryhmän toimintaan ja pärjätä ryhmässä pääsääntöisesti ilman koulunkäynninohjaajan tukea.

Opiskelu koulun ulkopuolella, ohjattuna opiskeluna työpaikoilla, on oleellinen osa joustavaa perusopetusta. Oppilaat hakevat itse työpaikat työssäoppimisjaksoilleen. Tarvittaessa oppilasta tuetaan työpaikan löytämisessä. Työpaikan löydyttyä työnantajan kanssa tehdään kirjallinen sopimus työssäoppimisjakson käytännön järjestelyistä. Työpaikalta nimetään oppilaalle vastuuhenkilö, joka on vastuussa oppilaan ohjaamisesta työpaikalla. Työssäoppimisjaksoilla opettaja tai koulunkäynninohjaaja vierailee työpaikalla tai on muutoin yhteydessä oppilaaseen ja työpaikan vastuuhenkilöön. Työssäoppimisjakson jälkeen opettaja käy vastuuhenkilön ja opiskelijan kanssa arviointikeskustelun, jossa keskustellaan jakson onnistumisesta ja arvioidaan tavoitteiden toteutumista.
 

Hakeminen

Oppilas yhdessä huoltajan kanssa voi tehdä hakemuksen joustavaan perusopetukseen. Opettaja ja opiskeluhuollon henkilöstö voi ehdottaa joustavaan perusopetukseen hakemista. Yläkoulun oppilaat hakevat ensisijaisesti oman koulun JOPOlle. Mikäli oman koulun JOPOlla ei ole paikkoja, voidaan oppilaalle osoittaa opiskelupaikka toisen koulun JOPO-luokalta. Mikäli oppilas haluaa hakeutua toisen koulun JOPOlle, oppilaalla tulee olla hakemuksen liitteenä asiantuntijalausunto (esim. sosiaalinen selvitys). Näissä tapauksissa on tärkeää pitää monialainen palaveri lähettävän ja vastaanottavan koulun henkilökunnan (koulukuraattori, rehtori, jopo-opettaja), huoltajan ja oppilaan kanssa asiasta jo hakemista suunniteltaessa.

Lisätietoa JOPO-toiminnasta ja siihen hakemisesta sekä hakulomakkeet saa koulun henkilökunnalta.

Hakuaikaa on helmikuun loppuun saakka. Erityistilanteissa JOPO-luokkaan voi hakea myös kesken lukuvuoden. Oppilaita valittaessa heihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Opetuksen järjestäjä päättää oppilasvalinnan perusteista ja valintamenettelystä.

Valintakriteereistä tulee täyttyä seuraavat:

  • Oletus siitä, että oppilas käy koulua saatuaan paikan JOPO-luokasta. Muutoin hän menettää oikeutensa opiskella JOPO-luokassa. Myös JOPO-luokassa noudatetaan poissaolon portaita.
  • Oletus siitä, että oppilas kykenee itsenäiseen opiskeluun ja selviytyy JOPO-luokalla käytettävistä opetus- ja opiskelumenetelmistä.

Muut valintaa tukevat kriteerit:

  • Alisuoriutuminen
  • Heikko opiskelumotivaatio
  • Puutteet elämänhallinnassa
  • Perusopetuksen päättötodistuksen saamisen vaarantuminen
  • Sosiaalinen sopeutumattomuus

Oppilasvalinnasta tehdään hallintopäätös, joka valmistellaan moniammatillisesti. Koulujen opiskeluhuoltoryhmät täydennettynä JOPO-opettajalla muodostavat ryhmän, joka tekee esitykset oppilasvalinnoista JOPO-luokalle toukokuun puoliväliin mennessä. Kesken lukuvuoden tapahtuvissa kiireellisissä tarpeissa siirtyä JOPOluokalle oppilaan hakupaperit käsitellään välittömästi edellä mainitun ryhmän kokouksessa. Esitykset ja JOPO-hakemukset mahdollisine liitteineen toimitetaan pedagogisen tuen koordinaattorille. Opetus- ja kasvatusjohtaja tekee hallintopäätökset oppilasvalinnoista. Jos oppilas siirtyy pois joustavasta perusopetuksesta ennen perusopetuksen päättymistä, tehdään joustavan perusopetuksen päättymisestä opetus- ja kasvatusjohtajan tekemä hallintopäätös. Päätöksen tekemistä varten toimitetaan pedagogisen tuen koordinaattorille Joustavan perusopetuksen (JOPO) hakulomake.

Joustavan perusopetuksen oppilaalla on oikeus säädösten mukaiseen oppimisen ja koulunkäynnin tukeen, ohjaukseen ja opiskeluhuoltoon. Erityisesti suoraan kuudennelta luokalta JOPOon haettaessa varmistetaan, että oppilaalla ei ole suuria oppimisvaikeuksia.

Lisätietoja koulujen verkkosivuilta